sâmbătă, 21 februarie 2009

Ilie Ilaşcu: „Iurie Roşca mi-a trădat o evadare”

ostul deţinut politic al regimului ilegal de la Tiraspol, Ilie Ilaşcu, surprinde din nou. Acesta a făcut noi dezvăluiri în cadrul unei emisiuni de la „PRO TV Chişinău” privind alt plan de evadare din închisoare de la începutul anului 1996.

De data aceasta, senatorul român a dat şi nume ale celor implicaţi în acest plan – Iurie Roşca şi ziarista Luminiţa Dumbrăveanu. Roşca a recunoscut existenţa planului, iar Luminiţa Dumbrăveanu face anumite precizări la ceea ce a spus Ilaşcu.

„Trebuia numai să ies”

Senatorul Ilie Ilaşcu a declarat la „PRO TV Chişinău” că în luna februarie 1996, Iurie Roşca trebuia să-i asigure o maşină la 200 de metri depărtare de închisoare care să-l preia imediat ce avea să evadeze. „Propuneam nişte lucruri, de a fi scăpat de acolo prin luarea de ostatici şi schimbarea lor. Da, i-am propus lui Roşca la acea vreme dacă ar fi fost patriot. Dar el nu era la acea vreme şi niciodată nu a fost patriot. Relaţia mea cu Roşca s-a stricat la 23 februarie 1996. Iurie Roşca mi-a trădat o evadare care a fost dusă până la capăt. Trebuia numai să ies de acolo. Roşca trebuia să-mi trimită o maşină la 200 de metri de închisoare. Şi a acceptat. În seara acelei zile, la ora 23.00, trebuia să ies. La 22.55, se deschide uşa, ştiţi voi cine intră, toţi ăia înarmaţi, m-au pus jos şi... s-a dus tot”, a declarat Ilaşcu. În tot acest plan, susţine senatorul român, era implicată şi ziarista Luminiţa Dumbrăveanu care lucra la acea vreme la Radioul Naţional. Aceasta trebuia să pună pe post o anumită melodie în cazul în care planul eşua.

Roşca confirmă planul

Roşca a declarat ulterior la acelaşi post de televiziune că planul de evadare a lui Ilaşcu de la puşcărie nu a fost decât o cursă întinsă partidului pe care îl conduce. „Într-adevăr, când Ilaşcu era la puşcărie, mă bombarda cu scrisori prin care mă soma să luăm cu asalt închisoarea, ceea ce era imposibil. Noi nu suntem o organizaţie teroristă şi nici nu era vreo posibilitate minimă de a-l elibera în forţă. Mai târziu, am înţeles că era o cursă pregătită pentru mine şi colegii mei pentru a compromite partidul nostru şi pentru a-l prezenta ca organizaţie militară, extremistă, teroristă ş.a.m.d.”, a spus Roşca.

Nu în 1996, ci în 1998

Solicitată de JURNAL, ziarista Luminiţa Dumbrăveanu a confirmat existenţa unui plan de evadare, despre care nu a vorbit niciodată, nici măcar cu cei mai buni prieteni
ai ei. A acceptat însă să vorbească în exclusivitate pentru JURNAL, odată ce Ilaşcu a spart tăcerea. Numai că Luminiţa îşi aduce aminte că planul de evadare a lui Ilaşcu din puşcărie, în care a fost şi ea implicată, s-a consumat în anul 1998, nu în 1996. Şi în acest lucru nu a auzit să fi fost implicat Iurie Roşca, planul fiind coordonat de unii deputaţii ai Partidului Forţelor Democratice (PFD). Era tocmai perioada în care forţele democratice venite în Parlamentul de la Chişinău au adus cel de-al 52-lea vot de la Ilaşcu (acesta era deputat în Parlament pe listele PFD – n.r.), pentru instalarea Guvernului Sturza. Potrivit Luminiţei, cel puţin cinci oameni erau implicaţi în acest plan.

„Vă iubesc, popor român”

„Ilie Ilaşcu a spus adevărul. Dar cred că dânsul confundă anul. Poate au existat şi alte planuri, nu ştiu... Nu poate fi vorba de anul 1996. Emisiunea mea de la Radioul Naţional, „Focul din vatră”, a fost lansată în anul 1998. Au fost la mine câţiva deputaţi, inclusiv din PFD, care mi-au spus că Ilie Ilaşcu ascultă întotdeauna emisiunile mele şi că există un plan. Era nevoie de semnalat la Radio eventuala eşuare a acestuia. Eu nu ştiam nimic de planul propriu-zis, nici de modalitate şi nici de data fixată. Cunoşteam numai oamenii cu care comunicam şi, fiind deputaţi români, aveam încredere în ei. Mai cu seamă că persoana de legătură între deputaţi şi Ilaşcu era chiar soţia acestuia. Eu am fost doar un mic element, dar care, se pare, a fost unul salvator. Emisiunea era doar o dată pe săptămână, sâmbăta, şi eu trebuia să dau pe post cântecul „Vă iubesc, popor român” interpretat de Gheorghe Ţopa, pe versurile lui Grigore Vieru, în cazul în care planul eşua. Acesta era un cântec interzis la acea vreme, dar eu am găsit modalitatea şi am plasat un fragment din piesă. Planul eşuase. Dacă întârziam să pun cântecul pe post, Ilaşcu avea să înceapă desfăşurarea planului şi marele nostru compatriot ar fi fost împuşcat din spate, pentru tentativă de evadare, or, separatiştii deconspiraseră planul şi putea să se întâmple o mare tragedie, inclusiv cu colegii lui din „Grupul Ilaşcu”, ne-a spus Luminiţa.

Ilaşcu îşi reconfirmă declaraţiile

L-am contactat pe Ilie Ilaşcu şi i-am spus ceea ce susţine ziarista. „Nu pot s-o contrazic pe Luminiţa, dar eu am spus ce am spus în emisiune. Aşa a fost. Nu era emisiunea ei, era a altcuiva, era muzică la ora..., dar prin ea s-a făcut acest lucru. Ştiu că la ora nouă seara întotdeauna... Nu vreau să spun mai multe, fiindcă mai sunt şi acum oameni care mai lucrează în radio şi ar putea să...”, îşi reconfirmă cele spuse Ilaşcu. Acesta e sigur că în acest plan Roşca avea un rol decisiv. „Eu i-am trimis scrisoare din puşcărie lui Roşca, altcineva nu putea să se implice. Bineînţeles că eu nu am spus tot ce ştiu, ca să nu-i ating pe oamenii care mai sunt la Radioul Naţional”, susţine senatorul.

„Au fost discuţii”

Întrucât Luminiţa Dumbrăveanu susţine că în acel plan erau implicaţi deputaţi PFD, JURNAL l-a întrebat pe Valeriu Matei ce cunoaşte el despre acest lucru. „Nu cunosc asemenea planuri. Nu ştiu dacă este cazul. Ceea ce am putut să fac eu pentru Ilie Ilaşcu am făcut – i-am asigurat un loc în Parlament, onest şi fără a specula acest lucru, aşa cum au făcut-o alţii. Au fost discuţii, dar nu cred că este cazul să ne dăm în stambă şi să facem spectacol din asta”, ne-a spus Valeriu Matei.