luni, 20 iulie 2009

CE Craiova va plati 150 milioane euro pe transportul carbunelui

Complexul energetic din Craiova asteapta oferte pentru un contract de transport feroviar de carbune intins pe patru ani.

» Compania
trebuie sa faca investitii de mediu de 396 milioane de euro
.

Complexul energetic Craiova asteapta oferte de la firmele specializate pentru transportul feroviar de carbune pe urmatorii patru ani, scop in care a alocat peste 150 de milioane de euro.
Complexul Energetic (CE) Craiova a scos recent la licitatie un acord-cadru pe patru ani pentru transportul feroviar de carbune care se ridica la 563,8 milioane de lei, adica 150,3 milioane de euro, valoarea incluzand TVA. Potrivit anuntului postat pe site-ul www.e-licitatie.ro, intelegerea poate fi incheiata cu maximum trei agenti economici. Anual, fiecare operator va incheia contracte subsecvente, pe parcursul carora tarifele raman neschimbate. Operatorii economici pot realiza o asociere legala pentru semnarea acordului-cadru. Firmele care liciteaza trebuie sa aiba un parc activ de 1.200 de vagoane "Fals" si de 40 de vagoane "Zas", dar si un parc activ de 15 locomotive electrice (LE) si 12 locomotive diesel-electrice (LDE).

Totodata, firmele participante trebuie sa faca dovada ca in ultimii trei ani au avut contracte anuale pentru transportul a cel putin 2 milioane de tone de carbune si sa aiba personal calificat. Compania nu a furnizat detalii privind sursa banilor cu care va finanta operatiunea si nici despre modul in care costurile de transport se reflecta in pretul final al curentului si energiei termice. "Nu am ce discuta despre acest subiect. Totul se afla in anuntul de licitatie", a declarat directorul general al complexului, Corneliu Ditescu. La ora actuala, transportul carbunelui la CE Craiova este asigurat
de SNTF CFR Marfa SA – societate cu capital integral de stat. In ultimul timp, pe piata transportului feroviar de marfa au patruns numerosi operatori privati. Potrivit Autoritatii Feroviare Romane (AFER), la ora actuala exista 25 de societati licentiate in transportul feroviar de marfuri.

Bugetul, umflat de comanda Ford

Bugetul alcatuit de companie pentru intervalul 2009-2012 prevede o crestere substantiala a veniturilor, in special datorita contractului cu Ford Romania, care va spori substantial veniturile complexului. Se estimeaza ca Ford va aduce anual CE Craiova venituri suplimentare de circa 21 de milioane de euro, in conditiile in care investitiile pentru marirea capacitatilor de productie si transport ale energiei termice s-ar ridica la aproximativ 9 milioane de euro.
Pentru primul
semestru al anului 2008, societatea anuntase un profit net de 17.18 milioane de lei, dublu fata de aceeasi perioada a anului 2007 – 8,12 milioane de lei. Pe de alta parte, CE Craiova si-a asumat investitii de mediu importante, fara de care nu mai are voie sa functioneze.

Astfel, in urmatorii patru ani, societatea a anuntat ca va investi in protectia mediului 396 de milioane de euro. Mai mult de 30% din aceasta suma provine din resurse proprii, iar restul din credite bancare. Pe de alta parte, atat pretul de productie, cat si cel de vanzare
al energiei electrice de la CE Craiova sunt mai mari fata de cele practicate de CE Turceni si CE Rovinari. In ultima perioada, preturile oferite de CE Craiova pe Piata Centralizata a Contractelor Bilaterale (PCCB), operata prin OPCOM, sunt cu 12-15 lei/ MWh mai mari decat cele de la Turceni si Rovinari. Cert este si ca la ora actuala pretul energiei a sarit cam la toti producatorii la peste 200 lei/MWh, dupa cum sustin traderii care opereaza in domeniu.

Potrivit unor declaratii anterioare, necesarul anual de carbune al CE Craiova este de 6,6 milioane de tone. Din cauza tarifelor practicate de SNLO – principalul furnizor – dar si a cheltuielilor cu transportul, energia produsa la CE Craiova ar fi cu 20% mai scumpa decat cea produsa la complexurile energetice de la Turceni si Rovinari.